Eerste lesweek

11 september 2022 - Willemstad, Nederlandse Antillen

Jeetje, wat gaat de tijd snel! Het thuisfront laat regelmatig weten dat ze graag wat van me horen dus bij deze weer een update! Eigenlijk wel een goed teken: ik vermaak me prima en heb het sociaal gezien heel druk.

Allereerst het werk: ik ben nu zo’n 1,5 week bezig met lesgeven. De eerste week was ik gesloopt. Het rooster veranderde de eerste week tweemaal, we hadden de baaidag en je moet natuurlijk alle leerlingen en collega’s leren kennen (namen stampen!). De groepen zijn wel veel kleiner (tussen de 12-19) maar het niveau en tempo verschilt per leerling heel erg onderling. Dus dat is wel een uitdaging. Ook spreken leerlingen onderling meer Engels of Papiaments dan Nederlands, waardoor ze het soms lastig vinden om mij überhaupt te verstaan en begrijpen. Dat is wennen en daar had ik me een beetje op verkeken.

En oja: m'n auto startte dinsdagochtend niet (daar kwam ik om 7.00 achter en om 7.15 begon de les). Dus lopend naar school (10 min. lopen), maar gelukkig herkende een mentorleerling me die langs de weg reed. Dus ik mocht in de auto springen en was alsnog dik op tijd (en zonder veel zweet) op school. Ik huur een auto en die kwamen m'n autosleutel halen op school. Ze maakten gelijk m'n auto: accuklem zat los. Dus in 10 min. hadden ze het opgelost, heel fijn! Goede en snelle service!

Auto stuk - te voet te werk (28 graden)

Dan het sociale aspect: het was eigenlijk iets te druk. Eerst ging ik zaterdag in m'n eentje naar een strand dat ik nog niet had ontdekt: Porto Marie. Prachtig! Alleen ging het na 3 uur keihard regenen, 45 min. lang dus alles was doorweekt. Wie gelooft dat nou? Prachtig strand overigens, ga ik zeker nog eens terug! Ik was vorige week zondag voor het eerst naar Fuikdag. Dat is echt wel bijzonder: iedereen regelt/huurt een boot, je vaart naar een baai, gaat daar voor anker, duikt met z’n allen in het water en zet de muziek zo hard als maar kan. Drankje en hapje erbij en prikkels! Ik kwam helemaal overprikkeld thuis, maar was wel heel grappig om een keer mee te maken!

Boot FuikdagIJskoffie Porto Marie

Maandag ben ik uiteten geweest met mijn buurvrouw op het Abaai Resort, Jose. Afgelopen twee weken veel mee gekletst en dit was haar laatste avond. Prachtige zonsondergang, beetje dobberen in zee, erna een lekkere hamburger en een Virgin Pina Colada. Heerlijk! Dat is wel echt bijzonder: het kan hier soms zo als vakantie aanvoelen! Woensdagavond had ik hele mooie wandeling met een collega gemaakt, rondom Boca Sami. Een zoutwatermeer met flamingo’s! Anderhalf uur gewandeld in zo’n 30 graden, maar door het windje was het te doen. Ook daarna: zonsondergang, hapje en drankje. Borrelen doen ze hier graag op Curaçao dus een werkborrel kan niet ontbreken. Iedere donderdag is er eentje, dus ook daar ga ik gezellig heen. Beetje onhandig is wel dat je de volgende dag weer om 6.00 op moet en om 7.15 moet lesgeven.

Virgin Pina Colada Pirate Bay Zonsondergang The Niffo Huts na wandeling Boca Sami Hike Boca Sami

Ik nam me dit weekend voor om een beetje te ontsocializen: even rust en weinig geklets. Mislukt. Vrijdagavond gezellig op het resort met de mensen zitten kletsen en spelletjes gedaan. Zaterdag hele dag op Kokomo Beach gelegen met collega Isa. Ze hebben nieuwe bedjes op het strand dus je ligt nóg lekkerder. Maar vandaag ben ik lekker op het resort. Het is erg warm: zo’n 42 graden. Zometeen maar even bedenken wat ik ga eten. Ik eet hier echt veel minder (en hopelijk val ik zo nog een beetje af), maar je beweegt ook minder. Wel probeer ik zoveel mogelijk te zwemmen en minimaal 1x per week te wandelen. En oja, dat lezen? Pffff ik ben hier nu drie weken en heb nog geen boek uitgelezen. Vind het lastig om me te concentreren en las ook echt een heel dik boek (800 pagina’s). Dus nu even een horrorjeugdboek voor tussendoor (Het huis zonder einde - Daniëlle Bakhuis). M’n concentratie een beetje opbouwen.

Kokomo Beach IJskoffie

Tot zover weer even een update van Curaçao! Over twee weken heb ik alweer herfstvakantie, slaat eigenlijk nergens op… Maar, dan kan ik wel een beetje bijwerken want op het werk lessen maken, toetsen maken, nakijken. Ik heb tijd tekort!

Liefs, Lisa

1. Annemarieke:
    11 september 2022
    Volgens mij heb je het wel leuk daar!
  2. Shari:
    12 september 2022
    Leuk om weer wat te lezen Lies😁 trek je het een beetje met 42 graden? 🥵 Groetjes uit Italië
  3. Yente:
    13 september 2022
    Echt super leuk om te lezen!! 42 graden is wel heel warm zeg!
  4. Petra mol:
    15 september 2022
    Ziet er heerlijk uit Lisa 👌geniet maar lekker!
    Wat een ervaring! Gr petra