Een iets minder positief en enthousiast blog

22 september 2022 - Willemstad, Curaçao

Zaterdag 17 september was ik precies een maand op Curaçao, wat gaat de tijd snel! En toch voelt het ergens ook alweer vertrouwd. Heel eerlijk: ik mis het thuisfront wel heel erg. Ik moet hier alles from scratch opbouwen en zelf heel veel initiatief tonen. Nu is iedereen wel heel open en ik word regelmatig uitgenodigd voor bijvoorbeeld een barbecue op het strand, dus ik vermaak me wel. Maar toch, thuis heb je je vertrouwde vriend, vriendenkring en familieleden die je toch wat sneller appt. Klein beetje heimwee heb ik wel en over 1,5 week heb ik alweer vakantie. Ja, nu al? Ja, al na 5 weken. Had ik ook liever anders gezien. Wat ik ook graag anders had gezien is de ticketprijs: 1200 euro. Ik wilde vanwege de heimwee toch misschien wel naar Nederland, maar dit is echt boven het budget. Maaaaaaar ik heb vorige week donderdag voor het eerst gedoken – HEEL tof, vermoeiend en indrukwekkend – en heb besloten mijn duikbrevet te gaan halen! Dus daar zal ik de vakantie onder andere mee gaan vullen. ‘Even’ wachten tot Kerstmis voordat ik weer iedereen zal zien.

Duiken 1Duiken 2

Op school is het pittig. De onderlinge verschillen bij leerlingen zijn groot en ondanks de kleine klassen (gem. 15 leerlingen) vragen ze net zo veel energie en aandacht als een groep van 28 in Nederland. Velen hebben Nederlands niet als moedertaal of spreken liever Engels dan Nederlands. Tevens moet ik erg aan het schoolrooster wennen. In Nederland gaf ik 24x45min. les en hier 24x60min. les. In vergelijking daarmee heb ik eigenlijk 6 klokuren per week minder de tijd om lessen voor te bereiden en dat merk ik wel in mijn energielevel. Lesgeven van 07.17-09.15 gaat wel, maar daarna driemaal 60 minuten (09.40-12.40) is best intens. Tweemaal per week heb ik les tot 14.15 en op dinsdag vergadermiddag. Best vol allemaal en dan worden er ook nog extra dingen georganiseerd: informatieavond voor ouders, opening van de zonnepanelen. Om het beeld van alle lezers bij te schaven: ik deel vaak de prachtige plaatjes van cocktails en stranden, maar ik ben ook gewoon veel en hard aan het werk. Dus niet denken dat het allemaal heel makkelijk is en ik alleen maar op het strand lig te zonnen ;).

Onbemand strand IMG_6719 Ouderavond

In Nederland had ik altijd in de eerste lesweken last van mijn stem, was ik verkouden en snotterig. Ik hoopte dat op Curaçao te ontlopen. Helaas, ik moest me ziekmelden omdat ik te grieperig was. Daarnaast is er een tropische storm op komt, dus het regent letterlijk al de hele dag. Het lijkt qua weer bijna alsof ik in Nederland ben, haha! Hopelijk knap ik snel weer op om het eiland te ontdekken. Ik wil nog naar het Curaçaosch Museum en puppy’s knuffelen bij het Pet Rescue Center.

Deze keer een iets minder positieve blog, maar ik wil hier toch een realistisch beeld neerzetten.

Liefs, Lisa

1. Shari:
    22 september 2022
    Dikke knuffel voor jou Lies, We zijn trots op je! Veel liefs Bob en Shaar💜
  2. Yente:
    22 september 2022
    Ook van mij een dikke knuffel! Super gaaf dat je je duikbrevet wilt halen!!❤️
  3. Monique:
    25 september 2022
    That’s life. Het mooie en minder mooie delen! Tot op heden genoten van je verhalen en sterkte met je “griep”