Voorbereidingen

10 augustus 2022 - Alkmaar, Nederland

Wat komt er een hoop op je af als je naar het buitenland (tijdelijk) verhuist. In april werd ik aangenomen op het Vespucci College te Willemstad (Curaçao) en in mei ging ik samen met mijn vriend op een 'regelvakantie'. Denk aan; huurhuizen bekijken, de school bezoeken, het eiland verkennen, een huurauto regelen. Weer thuis kwam de administratieve rompslomp: vaccinaties, Verklaring van Rechtswege (werkvisum), VOG, geboorteakte, verzekeringen, tickets boeken en dan vergeet ik vast nog wat. Maar vooral: betalen! En lijstjes maken. Wanneer je de administratieve zaken geregeld hebt, dan moet je natuurlijk nog make-up, zonnebrand, heel veel zomerkleren voor zowel tijdens als na het werk, wasknijpers, theedoeken, naaisetje, EHBO-setje, een extra koffer, rugtas, wandelschoenen, een nieuwe zonnebril en nog heel veel meer kopen.

Chaos op tafelTwee koffers

Vandaag, een week van tevoren, ben ik mijn koffers maar eens voor de eerste keer serieus gaan inpakken. Naast de stress bij Schiphol (red ik het allemaal wel binnen die paar uur?) heb ik ook wel een beetje paniek of alles er wel in past en dan vooral: is het niet zwaarder dan 23 kg? Na zo'n 3 uur vooraf alles op tafel leggen en vervolgens 2 uur inpakken, zitten de meeste spullen erin: 2x 20 kg! Heel fijn! Her en der nog wat kilo's en ruimte over en nog nauwelijks iets in mijn handbagage. Dat moet ook, want er staan nog wat zaken op mijn lijstjes die ik nog niet heb ingepakt/gekocht. En nog een andere belangrijke vraag waar ik over na moet denken: zal ik dan toch nog een paar fysieke boeken meenemen ;)?

Update 15.08 - Ik juichte te vroeg: veel te zware koffers. Fysieke boeken meenemen zit er helaas dus niet in. Ik wilde heel graag De wetten van magie meenemen. Maar weet je wat het gekste is? Nergens kan ik vinden hoe duur het is als je moet bijbetalen. Overal staan schattingen (75-300 euro intercontinentaal), maar nergens een concrete prijs per kilo. Vreemd toch? Dus een aantal dingen -met pijn in het hart- uit de koffer gehaald en steeds opnieuw inpakken en wegen. Wat een rotklus. Naast kilostress beginnen de zenuwen ook wel op te spelen. M'n gevoelens gaan van "Yay, zin in!" naar "Nay, wat laat je allemaal achter! Waarom heb je dit jezelf aangedaan!?". Dat wordt versterkt doordat ik echt nog bijna met alle vrienden en familieleden heb afgesproken. Op momenten van afscheid komt dat extra binnen. Het doet veel met je, maar hopelijk vind ik snel mijn draai op Curaçao. En doen ze bij KLM niet moeilijk over 1 kg extra per koffer. Fingers crossed!