Eerst studiedagen

27 augustus 2022 - Willemstad, Curaçao

Op moment van schrijven, zaterdagochtend 08.00, heb ik een lange nacht achter de rug: van 20.00 tot 7.30 geslapen. Flink lang geslapen, nietwaar? Dat komt denk ik door de afgelopen dagen met vele indrukken. Ik heb de eerste drie studiedagen achter de rug!

Dinsdag 23 augustus

Over het algemeen heb je op ieder strand en bij ieder restaurant wel wifi op Curaçao. Maar het is toch wel fijn om onderweg in geval van nood te kunnen bellen of appen. Ook bij feestjes is het soms wel handig. Dat wilde ik gaan regelen. Nou dat is toch anders hier op het eiland. In Nederland ga je naar een telefoonwinkel en krijg je uitleg en sluit je een abonnement af. Op Curaçao moet je eerst een aantal winkels af om een prepaid simkaart te kunnen krijgen. Dat verkopen ze niet altijd en overal. Gelukkig een supermarkt gevonden die het verkocht en daar door een alleraardigst persoon geholpen. Hoe werkt het dan nu? Je hebt een simkaart en deze moet je zelf steeds opwaarderen. Het beltegoed is een maand geldig en daarna moet je nieuwe kopen. Met het beltegoed kun je bundeltjes kopen; voor een dag data of voor 3, 7, 10 of 30 dagen. Dat betaal je vervolgens met het beltegoed. Maar je moet dat beltegoed toch steeds weer eerst kopen in de supermarkt. Ze kennen hier niet online betalen bij dit soorten zaken. Ik merk dus echt dat dingen omslachtig(er) gaan en begrijp niet waarom ze het niet effectiever willen maken. Maargoed, welkom op Curaçao. Hetgeen ik ook gemerkt heb, is dat je maximaal maar 2 dingen op een dag kan doen. Het is gewoon te warm. Dus boodschappen doen en zo'n kaartje kopen en dan is het weer klaar. Productief en effectief kan je hier dus niet echt zijn. 's Avonds overigens heerlijk gebarbecued met de gasten en eigenaren van het verblijf. Mooie laatste avond van de vakantie!

Woensdag 24 augustus

Vandaag heb ik afgesproken met mijn directe college Nederlands, Irene. We hebben een prachtige en bloedhete wandeling gemaakt rondom de Zoutpannen bij Jan Thiel. De rode mangroves herkende ik door mijn eerdere bezoek aan het mangrovepark. Ook voor het eerst heb ik flamingo's gezien! Die beesten ruik je eerst voordat je ziet, tjonge die stinken! En slecht te fotograferen. Daarna hebben we gezwommen in zee om af te koelen bij Avila Beach Hotel. Vervolgens had ik mijn eerst bijeenkomst op school en heb ik de nieuwe collega's ontmoet. Hoop herhaling maar prima om wat eerste mensen te leren kennen.

Hike Zoutpannen Jan ThielHike Zoutpannen Jan Thiel (2)

Flamingo's

Donderdag 25 augustus

Vandaag ging het dan echt beginnen: vergaderen, mentorenoverdracht, programma's in elkaar zetten en alle docenten ontmoeten. Let wel: alle 18. We draaien de school met 'maar' 18 mensen en zo'n 150 leerlingen. In Nederland bestond mijn sectie Nederlands al uit 18 mensen en hadden we zo'n 1500 leerlingen. Verschillen zijn dus groot, maar daarvoor heb ik dit ook gekozen. En allereerst wil ik zeggen dat ik echt zulke lieve en behulpzame collega's heb! Iedereen is zo aardig en zorgzaam. Dat is wel echt heel fijn en wordt waarschijnlijk veroorzaakt omdat iedereen weet waar je mee te maken hebt. Een aantal docenten werkt echt al 25 jaar op de school, anderen zijn er zo'n 3-5 jaar en weer een paar zijn vorige jaar gestart. Mijn rooster is oke; ik heb drie dagen les van 7.15-12.40 en twee dagen 7.15-14.15. De lessen duren 60 minuten en ik heb twee pauzes. De klassen zijn tussen de 12-19 leerlingen en totaal heb ik 7 klassen en 92 leerlingen (in Nederland had ik dan circa 200 leerlingen). Mentor van 3 vwo. Ik ben onwijs benieuwd welke verschillen er zijn en wat voor invloed dat heeft op mijn lessen.

Na wat chaotische vergaderingen en overlegjes hebben we afgesproken om 17.00 te gaan hiken rondom Boca Sami. Dit is een heel mooi meer. Het zou een simpele hike worden. Echter nam de reisleider de verkeerde afslag en maakten we een gigantische klim van 120 meter. Helaas heb ik gigantische hoogtevrees dus durfde ik geen foto's te nemen. Volgens de collega's was het uitzicht prachtig, ik heb alleen naar het gesteente op het pad en m'n schoenen gekeken. Daarna gezellig gegeten met z'n allen aan picknicktafels bij The Niffo Hut. Prachtig aan het zeewater, alleen na een halfuur was het donker want de hike duurde iets langer dan gepland. Voor het eerst in het donker naar huis gereden en dat vond ik spannend. Slechte wegen, dronken bestuurders, weinig lantaarns. Gelukkig 10 minuten rijden.

SchoolpleinUitzicht Boca SamiLogo Vespucci College

Vrijdag 26 augustus

Wederom een studiedag met vergaderingen en uitleg over digitale cursussen. In Nederland ging je vaak naar een externe bijeenkomst maar dat is hier niet. Om 13.00 een Surinaamse lunch en daarna wilde ik nog wat gaan werken. Echter raakte ik mijn sleutel kwijt - ik zal niet zeggen waar hij verstopt was - dus 45 minuten zoeken en lichte stress in 31 graden. Vervolgens wilde ik mijn lokaal ingaan en deze nog een beetje versieren, want het is erg kaal en wit. Maar, de stroom was uitgevallen dus er piepte en gilde vanalles. Teken voor mij om weekend te gaan vieren. Geen zin om te koken en dat hadden meerdere mensen op het Abaai Resort niet, dus gingen we lekker uiteten: Pirate Bay Beach. Met de voetjes in het zand, uitkijkend over zee met een zonsondergang. Heerlijk tot 19.30 toen kwam er een invasie van vliegende mieren dus snel alles opgegeten en naar huis. Heerlijk begin van het weekend. Wederom een druk weekend: vanavond (zaterdag) het Kaya Kaya Festival (in de wijk Otrobanda hebben ze met de locals de buurt opgeknapt en sluiten ze het met een feest af). Zondag barbecuen met gasten en eigenaren van Abaai Resort. Oja, en ondertussen nog even boodschappen doen en wat werk verrichten. Druk druk druk maar wel heel leuk. Fijn weekend!

Mijn lokaal

Cocktail Pirate Bay