Eerste paar dagen op ontdekkingsreis

22 augustus 2022 - Willemstad, Curaçao

Acclimatiseren, dat is wat ik de afgelopen dagen heb gedaan. Het eiland ontdekken, wennen aan de warmte, matige wifi en muggen, bedenken wat je gaat eten, dat soort zaken. Deze week voelt wel gek, als een soort wachtweek. Het is niet echt vakantie, want ik mis het ontdekken van het eiland samen met iemand (vriendlief). Maar wat ik de afgelopen dagen vooral heb beseft, is hoe blij ik ben dat ik op het Abaai Resort verblijf. Ik maak onwijs veel gebruik van het zwembad en de porch (het overdekte terras). Het voelt als een woonkamer buiten en doordat er gasten zijn, heb ik constant contact waardoor ik me minder alleen voel. De eigenaren Nick, Naomi en Jack (6-jarige zoon) zijn onwijs aardig en weten veel van het eiland. Jack is echt heel lief en we hebben al samen geknutseld en spelletjes gespeeld, haha! Het voelt heel gemoedelijk aan. Daarnaast heeft het een hele mooie tropische tuin met allemaal hagedissen, leguanen en vogels. Even had ik het gevoel om, net als de gasten, iedere dag flink op pad te gaan, maar dat hoef ik natuurlijk helemaal niet. Ik heb immers een jaar. Dus ik wissel het een beetje af: de ene dag lekker thuis en de andere dag op pad. Een klein overzichtje per dag wat ik heb gedaan.

Zwembad Abaai Resort

Landschildpadden Abaai Resort

BuitenkeukenOntbijtje en ochtenduitzicht

Vrijdag 19 augustus

Vandaag ben ik naar Kokomo Beach geweest. Een redelijk kleinschalig strandje, maar wel van alle gemakken voorzien. Het is heel dicht bij het resort dus een prima plek om de eerste autokilometers te maken. Hier heb ik voor het eerst gesnorkeld - echt heel tof, alsof je in een aquarium zwemt. Zoveel soorten vissen! En een paar zeer grote leguanen die rondlopen. Toevallig kwam ik mijn buurtjes tegen van het resort dus daar gezellig de hele dag mee gekletst. Voelt het toch iets minder alleen. Nog steeds eet ik van m'n pastasalade die ik gisteren maakte. Je hebt met dat warme weer echt minder trek. Beter ook, want koken is keiwarm. 's Avonds was er een meisje vanuit Bonaire om hier een examen rechten te maken. Ze had geen vervoer erheen en wilde lopend gaan (40 minuten!) dus ik bood aan om haar er naar toe te brengen. Gelijk heb je dan een gesprek over hoe het leven is op Bonaire en de verschillen tussen de eilanden. Leuk en interessant!

70B9D1BA-7623-4A26-9C22-68FC33304C80_1_105_c Leguaan Kokomo Beach

Zaterdag 20 augustus

Het meisje afgezet en zo ontdek je weer een paar nieuwe straatjes op Curaçao. Daarnaast moest ik een koelbox hebben dus ging ik naar een winkel: Senor Barata. Van de voorkant is het gebouw echt niet aantrekkelijk, maar binnen was het groot! Ik verbaasde me over wat ze allemaal hadden. Het was een Ikea, Action en Xenos ineen en dan keer drie. Wel handig om te weten en een koelbox gescoord (die kan mooi mee naar het strand en naar feestjes).

Zondag 21 augustus

Wederom een stranddag, maar vandaag gezellig met Hester op het zeer bekende Mambo Beach. Heel Nederlands heb ik een linnen tasje met m'n spullen erin. Teckelliefhebbers spreken me aan, haha! 's Avonds lekker serie kijken, op het windje in de porch en gekletst met de eigenaren. Waarom zijn zij naar Curaçao gegaan? Hoe bevalt ze het leven hier? Onwijs interessant om te horen.

Teckeltas

Mambo Beach

Chillen in de porch

Maandag 22 augustus

Woow, eerder maakte ik al een lokale bui mee, maar deze van vanmorgen was echt enorm. Onweer, bliksem en minimaal een uur keiharde regen. Gevolg: stroomuitval en dat is gek! Geen wifi, geen licht, geen koelkast en geen elektrisch hek. Tja, dan maar op pad en ja dat elektrische hek is dan een dingetje - met de hand openen. Gisteravond had ik de tip gekregen dat er sinds juli een mangrovepark was geopend dus gelijk een afspraak gemaakt voor een guided tour. Ik was de enige op maandagochtend om 8.30 dus kreeg een privétour. Onwijs aardig man die van alles vertelde en zo trots was op het park. Mooi om te zien. Wel warm dus daarna nog wat verder gereden voor een ijskoffie.

Vervolgens op de terugweg kwam ik langs een tankstation. Nou, dat is ook wat! Ik wist wel dat ik vooraf moet betalen, maar het was hier niet zo duidelijk aangegeven. Blijkbaar zat er iemand in een hokje, maar dat was helemaal afgeplakt en er hingen bordjes met selfservice, dus ik begreep er niks van. Gelukkig waren er twee Nederlandse dames (eentje was ook docent, hoe toevallig!?) die me hielpen. Ik lach mezelf vooral dan heel hard uit i.p.v. gestresst te raken. Oja, en dan moet je het tankstation verlaten maar ook dat ging niet helemaal soepel, dus een Curaçaose mevrouw zei dat ik achter haar aan kon rijden. Zo vriendelijk! En toeteren als bedankje is hier dan normaal. En zo maak je dus - terwijl het alledaagse dingen zijn - heel wat mee. Zelfs bij de boodschappen sla ik zelfs een vrolijk kreetje als ik iets gevonden heb (wraps, burritokruiden). Simpele ziel... Nu lekker chillen bij het zwembad en genieten dat de stroom (en dus de wifi) het weer doet.

Mangrovepark Uitzicht MangroveparkIJskoffie

Woensdag begin ik op het Vespucci College met een introductie van nieuwe docenten. Donderdag en vrijdag studiedagen (inclusief wandelen en samen eten). Benieuwd wie ik ga ontmoeten en hoe het schoolse leven eraan toe gaat! Maar nu nog even lezen, series kijken en bellen met het thuisfront.

1. Annemarieke:
    27 augustus 2022
    Leuk om je belevenissen te lezen. Een heel andere wereld waarin je terechtgekomen bent. Ben erg benieuwd hoe het op school toegaat.